top of page
תמונת הסופר/תדורי אדר

מחלקים מיליונים - המהפכה החברתית בגיימינג התחילה

עודכן: 23 בספט׳ 2021



ההייליטים של הפוסט:

  • מודל חדש ומסקרן - Play to Earn - משלם מיליונים של דולרים לשחקנים שלו בכל חודש

  • כלכלת המשחק נתונה כמעט לחלוטין בידיים של השחקנים

  • במה מדובר ואיך נכנסים למשחק

***


רוצים לקבל כתבות כאלו לאמייל ולקבל ספר חינם על עיצוב משחקים? הקליקו כאן


***


משחקים המציאו את עצמם מחדש לפני מספר שנים עם מודל ה Free to Play - מודל המאפשר לכל שחקן לשחק בחינם במשחק ולשלם עבור אביזרים קוסמטיים או שדרוגים שונים, רק אם ירצה.


כאשר המודל הזה התחיל בסוף שנות ה-90 רבים היו סקפטים בנוגע לעמידות שלו, ולקח עוד עשור שלם עד שחברות גדולות אמצו אותו. כיום, שמונה מתוך עשרת המשחקים הרווחיים ביותר בעולם, למשל פורטנייט עובדים במודל זה, ולאף אחד אין עוד ספק בנוגע לעמידות ולרווחיות של המודל.


בימים אלו ממש אנחנו עומדים בפתחו של מודל חדש שמבשר על עידן חדש בגיימינג. מודל שרואה את השחקנים כחלק מקהילה שלא רק שותפה ברווחים של המשחק, אלא גם בהחלטות הפיתוחיות והפיננסיות שלו. שם המודל - Play to Earn. הרעיון - ככל שתשחקו יותר, תרוויחו. ואם זה נשמע לכם כמו משהו הזוי, קטן, בלתי אפשרי - תופתעו לגלות שמשחק אחד כבר עושה את כל זה, והרבה יותר. שם המשחק - Axie Infinity.

הכנסות המשחק באוגוסט 2020: 2200 דולר.

הכנסות המשחק באוגוסט 2021: 364 מיליון דולר.

והדבר המדהים באמת? יותר מ95% מהסכום הענק הזה חוזר לקהילה ועוזר לחבריו (הפיליפינים בעיקר) לשלם חובות ולקנות בסופר.


מה זה בכלל Axie Infinity?

מפתחי המשחק מגדירים את Axie Inifintiy (להלן, אקסי) בתור מדינה עם כלכלה משלה. עוד נגיע לכלכלה בהמשך. בינתיים, כדי לשים לכם תמונה בראש:

אקסי הוא משחק אסטרטגיה, בו אפשר לשחק מול שחקנים אחרים וגם מול המשחק עצמו. לכל שחקן יש נבחרת של אקסיז: יצורים קטנים וחמודים שגם נלחמים. קצת כמו פוקימונים. בעצם, הרבה כמו פוקימונים!


ככה נראה קרב באקסי

כאשר שחקן מנצח שחקן אחר, הוא מקבל בתמורה מטבע בשם SLP, שאותו ניתן להמיר לכסף בעולם האמיתי. גם לזה נגיע בהמשך. בינתיים, נדבר קצת על הייחודיות של אקסי והאקסיז שחיים בתוכו.


בשונה מפוקימון וממשחקים אחרים שאנחנו מכירים, יש מספר מוגבל של אקסיז בעולם. כל אקסי כזה רשום בבלוקצ'יין, מה שמבטיח שקיים רק אחד כזה בעולם, ולו בעלים אחד. במילים אחרות, בעוד שמספר רב של שחקנים יכולים לאחוז בדמותו הדיגיטלית של פיקצ'ו במשחק פוקימון, את אקסי #72300, למשל, יכול להחזיק אדם אחד בלבד. ובמידה ומחר המשחק ימחה מעל גלי האתר, עדיין האקסי הזה ישאר בארנק של הבנאדם שקנה אותו.


זירת המסחר של אקסי

כיצד נוצרים אקסיז חדשים? בעלים של אקסיז יכולים להרבות אותם וליצור אקסיז חדשים. לשם כך הם יצטרכו להפרד מקצת SLP וממטבע נוסף בשם AXS. אבל העסקה הזו יכולה להיות משתלמת. המחיר הזול ביותר של אקסי, כפי שמופיע כיום בחנות של המשחק, עומד על כ-200 דולרים. כדי להיכנס למשחק, שחקן חדש צריך לקנות לפחות שלושה. קרי, 600 דולר רק בשביל להתחיל לשחק! הכסף מהמכירה הולך למוכר למעט עמלה של 4.25%, שהולכת לאוצר הכללי של המשחק. האוצר הזה, נכון לכתיבת שורות אלו, עומד על כ-100 מיליון דולר.


מסחר באקסיז היא רק דרך אחת של המשחק להכניס כסף. דרך אחרת היא מסחר באדמות (נדל"ן דיגיטלי בתוך המשחק), ספקולציה (שהערך של המטבעות של המשחק ימשיך לעלות) ודרכים נוספות, רובן ככולן קשורות במשחק. הכלל הוא - תשקיע במשחק, המשחק ישקיע בך בחזרה. וכמה אפשר להרוויח?

שחקן טוב שמשחק שעתיים-שלוש ביום, ירוויח כ15 דולר ביום. $450 בחודש. נשמע מעט? אם אתם חיים בפיליפינים, הסכום הזה הוא כמעט פי 2 ממשכורת ממוצעת.


הבשורה החברתית והכלכלית של משחקי Play to Earn.

על פניו, אקסי נראה כמו משחק חמוד עם מפלצות מתוקות ותו לא. אבל מתחת לפני השטח ישנו מודל כלכלי מיוחד במינו שטרם נראה כמוהו במוצר למען רווח, בטח ובטח שבעולם המשחקים.


כבר היום ניתן להרוויח כסף אמיתי במשחקים. אם תשחקו במשחקים של חברת הגיימינג הישראלית פפיה, תגלו שניתן להרוויח כסף מלשחק סוליטר או באבל שוטר נגד שחקנים אחרים. אך חברת פפיה היו זו שמחליטה כמה כסף יחזור לשחקנים וכמה לחברה, והיא שולטת שליטה מלאה בכלכלת המשחק וב"הדפסת הכסף" הדיגיטלי שבתוכו.


כבר היום ניתן להרוויח כסף ממשחקים - פפיה גיימינג

באקסי, השחקנים הם אלו שמכתיבים את המדיניות הכלכלית של המשחק.

נתחיל בכך שכל בעלים של אקסי יכול להחליט האם הוא מעוניין למכור אקסי, ואם כן אז בכמה. כיוון שאין הרבה אקסיז בנמצא ואסור למתחי המשחק לייצר עוד, המחיר שלהם מאמיר ככל שיש יותר ביקוש.

לאחר המכירה, כאמור, 4.25% הולכים לקופה הכללית של המשחק. 20% מהקופה הכללית שייכים לSky Mavis, החברה שמאחורי המשחק. השאר משולם כתגמולים לקהילת השחקנים ונותן להם יכולות נוספות כגון הצבעות על עניינים מהותיים במשחק. שאלה כגון "האם ניתן לסחור באקסיז אך ורק דרך פלטפורמת המסחר של המשחק" תעמוד להצבעה בהמשך.


אחוז השליטה בקופה הכללית עומד ביחס ישיר לכמות הAXS, המטבע השני של המשחק, שיש לשחקן. כאמור, למפתחת המשחק יש כ-20 אחוז שליטה, אך ככל שיותר מטבעות כאלו יחולקו דרך המשחק, מפתחי המשחק יאבדו שליטה באופן עקבי. בשנת 2023 הם צפויים לאבד את הרוב שלהם באוצר המשחק והקהילה תקבל את המושכות לידיים.


הקהילה והכלכלה

הקהילה והכלכלה הולכות יד ביד. כאשר הקהילה משגשגת, הכלכלה משגשגת. כיום יש לאקסי מעל לחצי מיליון שחקנים בחודש. רובם הגדול מהפיליפינים. בשרת הדיסקורד של המשחק, המקום בו הקהילה מדברת ומתדיינת, מונה מעל לחצי מיליון שחקנים. הנוכחות הגדולה של הארץ הזו במשחק, גרמה לכך שבעלי עסקים בפיליפינים, קטנים כגדולים, התחילו לקבל SLP בחנויות שלהם, ללא צורך להמיר אותו באתרים או מטבע קריפטו אחר.


בתקופת הקורונה, בה עסקים ואנשים נמחצו תחת הנטל, המשחק הגיע כמשיח פיננסי. רבים פנו אליו שכן עבור אקסי לא צריכים קורות חיים, לא צריכים כלום בעצם מלבד טלפון או מחשב, חיבור לאינטרנט ו...כמה מאות דולרים פנויים כדי להתחיל לשחק. ואם אתם שואלים את עצמכם, מאין לפיליפינים כסף התחלתי של כמה מאות דולרים כדי להתחיל לשחק, אז אני שמח ששאלתם. כיוון שאין להם. וכאן נכנס לתמונה עוד אספקט חברתי מעניין - מלגות.


מלגות

אחת ההמצאות המעניינות שקרמו עור וגידים במשחק הינה המלגה. מסביב לעולם, קבוצות עמידות בעלות מספר גדול של אקסיז יכולות להשאיל לשחקנים מתחילים את האקסיז שלהם תמורת חלוקת רווחים. עבור הקבוצה המשאילה מדובר בהכנסה פאסיבית נאה, עבור השחקנים המתחילים מדובר בהזדמנות להתחיל לשחק במשחק ללא סיכון כלכלי, ולצבור מספיק כסף כדי לרכוש קבוצת אקסיז משלהם.


אחת הקבוצות האמידות הללו היא YGG, גילדת משחק מפיליפין שמשאילה אקסיז לשחקנים מתחילים בתוספת אימון והדרכה לאורך הדרך. הביקוש למלגות גדול מההיצע ולכן YGG השיקה תוכנית מימון בשם Leaping Corgi Scholarship, אשר נותנת לפטרונים מסביב לעולם יכולת לתרום למיזם. ביוני השנה נאספו כ24 אלף דולר, שמימנו 87 מלגות לשחקנים ממדינות מתפתחות דוגמת פיליפין, אידונזיה והודו. השחקנים מאוד שמחים על ההזדמנות.


"נרשמתי למלגה כיוון שאני מובטלת והמצב מאוד קשה עבורי כאמא חד-הורית שהגיעה לאחרונה לפרו. כ"כ שמחתי לגלות שהתקבלתי - אני אסירת תודה. ברווחים שלי אוכל לשלם עבור שכר דירה ואוכל, ואת השאר אשקיע במשחק כדי לגדל קבוצה משלי" - אומרת אחת מהנשים שהתקבלו לתוכנית.


מה שעוד יותר מעניין בכל הסיפור, שרוב הקבוצות המציעות מלגות נמצאות בפיליפינים או במדינות מתפחות עשירות. כך שאין זה מצב של מדינות עולם ראשון המנצלות כוח עבודה זול במזרח. לפחות בינתיים.

רוצים ללמוד עוד על אקסי והקהילה?

אם יש לכך כ-20 דקות, שימו פליי על הסרט הזה:




למה לא שמעתם על המשחק הזה עד כה?

כאן טמונה אחת הבעיות הגדולות במשחקי בלוקצ'יין. הם לא נגישים. הנה דוגמא למה שתצטרכו לעשות כדי להתחיל לשחק באקסי:


  1. להוריד ולהתקין ארנק דיגיטלי כמו Metamask

  2. לקנות אתריום ולהעביר לארנק

  3. להוריד ולהתקין ארנק בשם Ronin

  4. להעביר אתריום ממטאמאסק לRonin

  5. לקנות לפחות שלושה אקסיז (מחיר של אחד מתחיל ב$200)

  6. להוריד את האפליקציה לטלפון

  7. ללמוד איך לשחק ממדריכים באינטרנט

  8. להתחיל לשחק!

כפי שאתם רואים מדובר במתכון להתקף לב. הבדל של 180 מעלות מהמשחקים הנגישים של Free to Play - פשוט להוריד מהחנות ולהתחיל לשחק. אצלי אקסי זה הכל חוץ מפשוט. ובאמת בששת החודשים הראשונים של המשחק, שיחקו בו כ-500 אנשים ביום. אבל בסוף שנה שעברה המספר הזה גדל ל28,000 שחקנים יומיים. ובחודש יוני 2021 בלבד, המשחק ראה מיליון ומאתיים אלף חשבונות חדשים!

כנראה שמי שהעניין מספיק חשוב לו, מוצא את הדרך לשחק במשחק.


איפה הסיכון?

לפני שלוש שנים, כאשר עולם משחקי הבלוקצ'יין התחיל להתרומם בפעם הראשונה, צצו הרבה חברות עם הרבה הבטחות למשחקים בסגנון Play to Earn. כותב שורות אלו השקיע בכמה מהם, סכום ששווה היום לכ5000 ש"ח. (כתבתי על החוויה כאן). ההתלהבות הרבה הצטננה במהירות, עת התחיל "החורף של הקריפטו", במהלכו מחיר המטבעות הקריפטו התכווץ ונשאר מכווץ במשך שנתיים. במהלך הזמן הזה, רוב החברות שהבטיחו נעלמו עם הכסף של המשקיעים הראשונים, בניהם אני. (מיטל, אם את קוראת שורות אלו, דעי לך שזה חלק מתקציב המחקר של העסק!). כמה חבל שלא השקעתי באקסי.


החורף של הקריפטו - בין נובמבר 2018 לנובמבר 2020

היחידים שנתנו עבודה במהלך החורף הממושך היו הצוות של אקסי. וכאשר אתריום, ביטקוין וחבריהם התחילו לנסוק, אקסי נסקו ביחד איתו ומיצבו את עצמם בתור משחק הPlay to Earn היחיד הגדול בשוק שמשאיר אבק לכולם. הסיפור הזה מלמד אותנו על הקשר ההדוק בין מחירי הקריפטו מחוץ למשחק למחירי המטבעות בתוך המשחק. כאשר מטבעות הקריפטו יצללו למטה, וזה יקרה, כפי שכבר קרה אין סוף פעמים בעבר, השחקנים של אקסי יפגעו. חלקם ימכרו בהפסד ויצאו מהמשחק, חלקם ישארו ויקוו שהסערה תחלוף מהר והם יצאו מחוזקים.


קיים כמובן הסיכון שהמשחק עצמו יאבד גובה, כפי שקורה למשחקים רבים. וכאשר העניין ידעך, מחירי האקסיז יתחילו לרדת.


קיים סיכון הגדילה. כרגע, אקסי גדל בקצב מהיר מכדי שהוא יכול להכיל. כתוצאה מכך רף הכניסה עולה והאקסיז מתייקרים מיום ליום. בשלב מסוים המחירים, בתוספת הסרבול הכרוך בלהתחיל לשחק יכריעו את הכף ופחות ופחות אנשים יכנסו למשחק, והגדילה תהיה שלילית.


ולבסוף, סיכון הראשוניוות. Sky Mavis נמצאים בחזית המדממת של הטכנולוגיה. אף אחד לא עשה את מה שהם עושים קודם. הם מפלסים את הדרך קדימה ואין לדעת לאן יגיעו בסוף. ההיסטוריה של העולם העסקי מלמדת אותנו שדווקא אלו שאינם הראשונים לזוז, אלו שלקחו מודל עסקי קיים ושיפרו אותו, בעטו את הראשונים החוצה מהמשחק. תחשבו על פייסבוק ומייספייס, או גוגל וכל מנוע חיפוש שקדם להם. האם זה יהיה הסיפור גם עם אקסי, שיהפוך למייספייס של משחקי הקריפטו עת יפציע משחק חדש, מגניב יותר? בהחלט יכול להיות.


כלכלת הפנאי

המוזיקאי והפוטוריסט בריאן אינו אמר פעם "יום אחד, בני אדם יחיו חיים של הנאה ופנאי. כל צרכיהם ימולאו בידי מכונות ומחשבים וישאירו לנו מספיק זמן כדי לרדוף אחר מטרות אינטלקטואליות וקריאייטיביות... זוהי הבשורה של כלכלת הפנאי".


היום, יותר ויותר אנשים מרוויחים מלעשות מה שהם אוהבים. מתפעלים ערוצי איסטגרם, יוטיוב, עורכים סדנאות בביתם. למשחקי Play to Earn יכול להיות חלק חשוב מאוד בתמהיל הזה. אנשים מן הישוב יוכלו לשחק במשחקים שהם אוהבים, להיות שותפים בהם ולהרוויח מהם. זוהי כלכלת הפנאי - לעסוק במה שאתה אוהב ולהרוויח מזה.


אני לא יודע מה יעלה בגורל אקסי אינפיניטי ובגורלם של המשחקים הרבים, רבים מאוד, שנמצאים היום בתהליכים שונים של פיתוח. דבר אחד בטוח - אם אתם עובדים בתעשיית המשחקים, יזמים, או פשוט אוהבים משחקים ומתעניינים במה צופן העתיד - אל תתעלמו ממשחקי קריפטו. זוהי רק ההתחלה.


רוצים לקבל כתבות כאלו לאמייל ולקבל ספר חינם על עיצוב משחקים? הקליקו כאן


1,539 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page